Index Fasa
Fasa A : Pengenalan serta Persediaan Bakal Usahawan (Done)
Fasa B : Kenalpasti Jenis Perniagaan dan Dimana? (Done)
Fasa C : Modal serta Rancangan Perniagaan
Fasa D : Penyediaan Sistem "Networking'
Fasa E : Penyediaan Sistem "Logistic"
Fasa F : Permulaan Berhubung Dengan Pembekal atau Pengilang
Fasa G : Cara Negosiasi yang Efektif dengan Pembekal serta Pengilang
Fasa H : Membuat keputusan untuk membeli
Fasa I : Membawa masuk Barangan ke Malaysia
Fasa J : Memasarkan Barangan
BAHAGIAN 10 :
Fasa A : Pengenalan serta Persediaan Bakal Usahawan (Done)
Fasa B : Kenalpasti Jenis Perniagaan dan Dimana? (Done)
Fasa C : Modal serta Rancangan Perniagaan
Fasa D : Penyediaan Sistem "Networking'
Fasa E : Penyediaan Sistem "Logistic"
Fasa F : Permulaan Berhubung Dengan Pembekal atau Pengilang
Fasa G : Cara Negosiasi yang Efektif dengan Pembekal serta Pengilang
Fasa H : Membuat keputusan untuk membeli
Fasa I : Membawa masuk Barangan ke Malaysia
Fasa J : Memasarkan Barangan
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Fasa C : Modal serta Rancangan Perniagaan
Definisi
Didalam ilmu ekonomi, istilah "capital" (modal) merupakan konsep yang pengertiannya berbeza-beza, berrgantung dari konteks penggunaannya dan aliran pemikiran (school of thought) yang diterima. Secara asalnya konsep modal juga mengalami perubahan/perkembangan. Dalam abad ke-16 dan 17 istilah "capital" dipergunakan untuk : a) stok wang yang akan dipakai untuk membeli komoditi fisikal yang kemudian dijual guna memperoleh keuntungan, b) stok komoditi itu sendiri. Pada waktu itu istilah "stock" dan istilah "capital" sering dipakai secara sinonim. Perdagangan Inggeris yang didirikan dalam masa itu atas dasar saham misalnya, dikenal sebagai "JoinStock Companies" atau "Capital Stock Companies".
Untuk bab ini, kami akan membantu anda untuk mengetahui cara yang sesuai untuk menyediakan satu Rancangan Perniagaan yang baik serta jelas.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PENGENALAN
LATAR BELAKANG PERNIAGAAN
Membentangkan
maklumat-maklumat perniagaan yang dirancangkan
Nyatakan alamat perniagaan dan alamat surat menyurat
ANALISIS INDUSTRI
BAHAGIAN 5:
BAHAGIAN 6 :
6.1 Produk
RANCANGAN KEWANGAN
Fasa C : Modal serta Rancangan Perniagaan
Modal
Definisi
Didalam ilmu ekonomi, istilah "capital" (modal) merupakan konsep yang pengertiannya berbeza-beza, berrgantung dari konteks penggunaannya dan aliran pemikiran (school of thought) yang diterima. Secara asalnya konsep modal juga mengalami perubahan/perkembangan. Dalam abad ke-16 dan 17 istilah "capital" dipergunakan untuk : a) stok wang yang akan dipakai untuk membeli komoditi fisikal yang kemudian dijual guna memperoleh keuntungan, b) stok komoditi itu sendiri. Pada waktu itu istilah "stock" dan istilah "capital" sering dipakai secara sinonim. Perdagangan Inggeris yang didirikan dalam masa itu atas dasar saham misalnya, dikenal sebagai "JoinStock Companies" atau "Capital Stock Companies".
Adam Smith dalam the Wealth of Nation (1776), juga menggunakan istilah "capital" dan "circulating capital". Pembezaan ini berdasarkan atas kriteria sejauh mana sesuatu unsur modal itu terguna dalam jangka waktu tertentu (misalnya satu tahun). Jika suatu unsur modal itu dalam jangka waktu tertentu hanya diguna sebagian sehingga sebahagian (kecil) nilainya menjadi kurang, maka unsur itu disebut "fixed capital" (contonhnya mesin, bangunan, dan sebagainya). Tetapi jika unsur modal digunakan secara keseluruhan, maka is disebut "circulating capital” (contonhnya tenaga kerja, bahan mentah dan prasarana pembuatan). Pembezaan semacam ini (yang juga masih umum dipergunakan sampai sekarang), mendapat kritikan dari Marx. John Stuart Mill dalam Principle of Political Economy (1848) menggunakan istilah "capital" dengan arti: (1) barangan fisikal yang dipergunakan untuk menghasilkan barang lain, dan (2) suatu dana yang tersedia untuk mengupah buruh. Pada akhir abad ke-19, modal dalam bentuk barangan fisikal yang dipergunakan untuk menghasilkan barang lain, dipandang sebagai salah satu di antara empat faktor utama produksi (tiga lainnya adalah tanah, tenaga kerja dan organisasi atau pentadbiran).
Para ahli ekonomi neo-klasik pun menggunakan pandangan ini (seperti Alfred Marshall dalam Principles of Economies 1890). Sekarang, "modal" sebagai suatu konsep ekonomi dipergunakan dalam konteks yang berbeza-beza. Dalam rumusan yang sederhana, misalnya Mubyarto memberikan definisi: "modal" adalah barangan atau wang, yang bersama-sama faktor pengeluaran tanah dan tenaga kerja menghasilkan barang-barang baru (1973:94). Dalam definisi yang lebih luas, dan dalam tradisi pandangan ekonomi non-Marxian pada umumnya, "modal" merujuk kepada "asset" yang dimiliki seseorang sebagai kekayaan (wealth) yang tidak segera digunakan melainkan, atau disimpan ("saving" adalah "potential capital"), atau dipakai untuk menghasilkan barangan/perkhidmatan baru (pelaburan).
Dengan demikian, modal dapat didapati dalam bentuk barangan dan wang. Tetapi, tidak setiap jumlah wang dapat disebut sebagai modal. Sejumlah wang itu menjadi modal jika ia disimpan atau dilaburkan untuk menjamin adanya suatu "pulangan" (rate of return). Bermakna modal juga merujuk kepada pelaburan itu sendiri dalam bentuk sumber kewangan seperti simpanan Bank, stok barangan, ataupun surat saham yang mencerminkan hak atas asset perniagaan, atau dapat pula berupa prasarana fisikal. Perolehan itu dalam pembayaran bunga, ataupun tuntutan atas sesuatu keuntungan. Modal yang berupa barang (capital goods), mencakupi "durable (fixed) capital" dalam bentuk bangunan kilang, mesin-mesin, peralatan transportasi, kemudahan distribusi, dan barang-barang lainnya yang dipergunakan untuk memproduksi barang/perkhidmatan baru; dan "no-durable" (circulating) capital, dalam bentuk barangan siap ataupun separuh siap yang berada dalam proses untuk diolah menjadi barang siap.
Dengan demikian, modal dapat didapati dalam bentuk barangan dan wang. Tetapi, tidak setiap jumlah wang dapat disebut sebagai modal. Sejumlah wang itu menjadi modal jika ia disimpan atau dilaburkan untuk menjamin adanya suatu "pulangan" (rate of return). Bermakna modal juga merujuk kepada pelaburan itu sendiri dalam bentuk sumber kewangan seperti simpanan Bank, stok barangan, ataupun surat saham yang mencerminkan hak atas asset perniagaan, atau dapat pula berupa prasarana fisikal. Perolehan itu dalam pembayaran bunga, ataupun tuntutan atas sesuatu keuntungan. Modal yang berupa barang (capital goods), mencakupi "durable (fixed) capital" dalam bentuk bangunan kilang, mesin-mesin, peralatan transportasi, kemudahan distribusi, dan barang-barang lainnya yang dipergunakan untuk memproduksi barang/perkhidmatan baru; dan "no-durable" (circulating) capital, dalam bentuk barangan siap ataupun separuh siap yang berada dalam proses untuk diolah menjadi barang siap.
Terdapat pula adanya penggunaan istilah "capital" untuk merujuk kepada pengertian yang lebih khusus, contohnya "social capital" dan "human capital". Istilah yang pertama merujuk kepada jenis modal yang tersedia bagi kepentingan umum, seperti Hospital, Sekolah, jalan raya dan sebagainya; sedangkan istilah yang kedua merujuk kepada faktor manusia produtif yang secara inherent merangkumi faktor kecekapan dan keterampilan manusia. Melanjutkan pendidikan keperingkat yang lebih tinggi misalnya, disebut sebagai suatu pelaburan dalam "human capital". Para ahli ekonomi non-Marxian apapun "School of Thought" yang disokongnya pada umumnya merujuk kepada definisi-definisi di atas, sedangkan Marx menggunakan istilah "capital" untuk merujuk kepada konsep yang sama sekali lain. "Modal" bukanlah barangan, melainkan hubungan (produksi) sosial yang menampakkan diri sebagai barang.
Memang, berbicara tentang modal berarti berbicara tentang "bagaimana membuat wang", tetapi asset yang "membuat" wang itu mewadahi hubungan khusus antara si pemilik dengan yang bukan pemilik sedemikian rupa sehingga bukan saja wang "dibuat", tetapi juga hubungan-hubungan pemilikan peribadi yang melahirkan proses tersebut secara terus-menerus terlestarikan. Dengan demikian, "capital" adalah suatu konsep abstrak yang manifestasinya adalah berupa barangan ataupun wang. Oleh itu, ia merupakan kategori yang kompleks, yang tidak cukup diterangkan hanya dengan satu definisi.
Memang, berbicara tentang modal berarti berbicara tentang "bagaimana membuat wang", tetapi asset yang "membuat" wang itu mewadahi hubungan khusus antara si pemilik dengan yang bukan pemilik sedemikian rupa sehingga bukan saja wang "dibuat", tetapi juga hubungan-hubungan pemilikan peribadi yang melahirkan proses tersebut secara terus-menerus terlestarikan. Dengan demikian, "capital" adalah suatu konsep abstrak yang manifestasinya adalah berupa barangan ataupun wang. Oleh itu, ia merupakan kategori yang kompleks, yang tidak cukup diterangkan hanya dengan satu definisi.
Sumber
Modal sendiri
Merujuk kepada modal usahawan dan rakan kongsi perniagaan yang disumbangkan kepada perniagaan. Modal sendiri ini meliputi wang tunai dan aset-aset yang lain.
· Pinjaman
Merujuk kepada pinjaman berpenggal yang dibuat dengan institusi kewangan ataupun pinjaman jangka pendek yang ditawarkan oleh pembekal atau pihak institusi kewangan yang tertentu.
· Sewabeli
Merujuk kepada pembiayaan untuk pembelian aset-aset tetap perniagaan seperti kenderaan, mesin, peralatan-peralatan pejabat dan perabot. Jumlah pembiayaan kebiasaannya pada tahap 80 peratus dari nilai aset berkenaan. Bakinya perlu diserap dalam modal tunai sebagai bayaran muka pembiayaan aset tersebut.
Rancangan Perniagaan
(Sumber : keusahawanan.com)
Untuk bab ini, kami akan membantu anda untuk mengetahui cara yang sesuai untuk menyediakan satu Rancangan Perniagaan yang baik serta jelas.
DAFTAR KANDUNGAN
HALAMAN
TAJUK
|
i
|
||
PERAKUAN
PENULIS
|
ii
|
||
PENGHARGAAN
|
iii
|
||
DAFTAR
KANDUNGAN
|
iv
|
||
SENARAI
RAJAH
|
v
|
||
SENARAI
JADUAL
|
vi
|
||
1.
|
PENGENALAN
|
||
1.1
|
Logo
|
1
|
|
1.2
|
Pengenalan
|
1
|
|
1.3
|
Tujuan
Rancangan Perniagaan
|
1
|
|
2.
|
LATAR
BELAKANG PROJEK
|
||
2.1
|
Latar
Belakang Perniagaan
|
2
|
|
2.2
|
Latar
Belakang Pemilik
|
3
|
|
3.
|
RINGKASAN
EKSEKUTIF
|
4
|
|
4.
|
ANALISIS
INDUSTRI
|
||
4.1
|
Persaingan
|
5
|
|
4.2
|
Pesaing
Utama
|
6
|
|
4.3
|
Pemimpin
Industri
|
6
|
|
4.4
|
Tingkat
Jualan
|
6
|
|
4.5
|
Produk
Tandingan
|
6
|
|
4.6
|
Harga
|
6
|
|
5.
|
DESKRIPSI
PERNIAGAAN
|
7
|
|
6.
|
RANCANGAN
PENGELUARAN
|
||
6.1
|
Produk
|
9
|
|
6.2
|
Proses
Pengeluaran
|
9
|
|
6.3
|
Carta
Aliran Proses
|
10
|
|
6.4
|
Operasi
Pengeluaran
|
11
|
|
6.5
|
Lokasi
|
13
|
|
6.6
|
Bahan
Mentah
|
14
|
|
6.7
|
Tenaga
Tenaga Manusia
|
15
|
|
6.8
|
Anggaran
Perbelanjaan Operasi / Pengeluaran
|
16
|
|
7.
|
RANCANGAN
PEMASARAN
|
||
7.1
|
Target
Jualan
|
17
|
|
7.2
|
Strategi
Pemasaran
|
19
|
|
7.3
|
Sumber
Tenaga Manusia
|
20
|
|
7.4
|
Anggaran
Perbelanjaan Pemasaran
|
21
|
|
8.
|
RANCANGAN
ORGANISASI
|
||
8.1
|
Pengenalan
|
22
|
|
8.2
|
Matlamat
Organisasi
|
23
|
|
8.3
|
Struktur
dan Perancangan Organisasi
|
23
|
|
8.4
|
Carta
Organisasi
|
23
|
|
8.5
|
Sumber
atenaga Manusia
|
24
|
|
8.6
|
Keperluan
Pejabat
|
25
|
|
8.7
|
Anggaran
Perbelanjaan Organisasi
|
25
|
|
9.
|
RANCANGAN
KEWANGAN
|
||
9.1
|
26
|
||
9.2
|
Sumber
Pembiayaan
|
26
|
|
9.3
|
Jadual
Pembayaran Balik & Susut Nilai
|
27
|
|
9.4
|
Proforma
Penyata Kewangan
|
28
|
|
10
|
PENUTUP
|
34
|
|
LAMPIRAN
q Borang
pendaftaran perniagaan
q Borang
permohonan lesen
q Borang
permohonan permit perniagaan
q Laporan
kajian persekitaran perniagaan
q Keratan
akhbar dan bahan rujukan dari buku, majalah dan lain-lain.
q Bahan
rujukan dari internet
q Gambar
q Lain-lain
yang berkaitan
|
|||
BIBLIOGRAFI
|
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BAHAGIAN 1 :
PENGENALAN
1.1
Logo
q Logo
q Nama Perniagaan
q Nama Usahawan
1.2
Pendahuluan
Bahagian ini memberikan gambaran ringkas
dan spesifikasi berkenaan aktiviti perniagaan dan maklumat-maklumat berkaitan.
q Jenis perniagaan yang diceburi
q Nama dan lokasi / alamat perniagaan.
q Tarikh perniagaan akan beroperasi
q Tren pasaran yang menjustifikasikan projek yang dirancang
1.3
Tujuan RP
Menyatakan dengan spesifik sebab RP disediakan.
Antaranya ialah seperti berikut :-
q Memohon pembiayaan kewangan dari institusi kewangan atau
berkaitan, nyatakan amaun dari institusi kewangan berkaitan.
q Merancang perlaksanaan projek baru.
q Dijadikan sebagai garis panduan menguruskan perniagaan.
q Menilai daya maju projek yang dicadangkan dan sebagainya.
BAHAGIAN 2 :
LATAR BELAKANG PERNIAGAAN
2.1
Latar Belakang Perniagaan
Membentangkan
maklumat-maklumat perniagaan yang dirancangkan
q Alamat
Nyatakan alamat perniagaan dan alamat surat menyurat
q Bentuk Perniagaan
Nyatakan
perniagaan berbentuk perseorangan atau
perkongsian.
q Tarikh dan No. Pendaftaran
Hanya
untuk perniagaan yang telah didaftarkan.
Jika belum berdaftar, nyatakan dalam proses pendaftaran.
q Modal Permulaan
Merupakan
jumlah modal yang dilaburkan oleh usahawan ke dalam perniagaan.
q Bank
Nyatakan bank di mana perniagaan
mempunyai akaun.
2.2
Latar Belakang
Pemilik Dan Rakan Kongsi
Menyediakan
maklumat-maklumat pemilik atau pemilik-pemilik perniagaan dan perlu disediakan
untuk setiap rakan kongsi.
- Nama Penuh - Taraf Perkahwinan
- No. Kad Pengenalan -
Kelulusan Akademik
- Tarikh Lahir - Kursus yang Pernah Dihadiri
- Umur - Kemahiran
- Jantina - Pengalaman
- Alamat Tatap - Pekerjaan sekarang
- No. Telefon - Perniagaan lain yang diceburi
BAHAGIAN 3 :
RINGKASAN EKSEKUTIF
Penulisan
ringkasan eksekutif perlu
berperenggan. Namun begitu ia
hendaklah ringkas, padat, jelas dan
menarik.
Ia juga mestilah mudah dibaca dan difahami bagi mendapatkan
perhatian dan meyakinkan pelbagai pihak terhadap keseluruhan terhadap rancangan
perniagaan.
Butir-butir
yang perlu dinyatakan :-
q Tujuan
Menetapkan tujuan yang
hendak dicapai dan dinyatakan dengan jelas dan sesuai dengan kemampuan atau
kebolehan usahawan.
q Definisi
perniagaan
Menjelaskan perniagaan dan
sasaran pasaran bagi perkhidmatan.
Penerangan juga perlu menunjukkan kelebihan produk berbanding pesaing
serta pentingnya produk ini dalam pasaran.
q Pandangan
menyeluruh
Menonjolkan kekuatan dan kemungkinan
untuk terus wujud dalam pasaran dengan menyatakan kejayaan-kejayaan lepas yang
pernah dicapai dan boleh membantu meningkatkan imej perniagaan.
q Keperluan
kewangan
Menjelaskan sumber
kewangan yang diperoleh serta menyatakan ramalan kewangan untuk tiga tahun
pertama beroperasi, pelaburan yang akan dibuat dan pinjaman jangka panjang
untuk perkembangan perniagaan.
q Pertumbuhan
Menerangkan langkah-langkah yang
diambil untuk memastikan perlaksanaan rancangan perniagaan berjalan lancar.
Penjelasan perancangan strategik dan aktiviti-aktiviti perniagaan akan memberi
jaminan pulangan ke atas pelaburan yang
telah dilakukan.
BAHAGIAN 4 :
ANALISIS INDUSTRI
Menggambarkan
persekitaran industri perniagaan yang diceburi dengan mengenalpasti ciri-ciri
berikut :
4.1 Persaingan
Siapa
pesaing yang akan dihadapi dan buat analisis terhadap pesaing dari segi kekuatan
produk, syer pasaran yang dimiliki dan strategi promosi yang digunakan.
4.2 Pesaing
Utama
Buat analisis tentang pesaing utama
kepada perniagaan dan kenalpasti sama ada produk yang dikeluarkan oleh pesaing
utama mempunyai ciri persamaan atau sebagai produk pengganti
4.3 Pemimpin
Industri
Siapa pesaing yang mengawal syer pasaran yang
paling besar dan bagaimanakah ia mendahului pesaing lain dari segi harga,
penawaran produk baru dan kepelbagaian ciri produk, cakupan agiahn pasaran dan
kesungguhan dalam promosi produk.
4.4
Tingkat
Jualan
Menentukan kuantiti perkhidmatan yang akan dikeluarkan, menyatakan syer
pasaran yang dijangka kan diperolehi serta buat ramalan kuantiti jualan 1
tahun.
4.5 Produk
Tandingan
Memastikan
perkhidmatan sesuai dengan keperluan semasa dan mempunyai kelebihan berbanding
pesaing.
4.6
Harga
Menganalisis
strategi harga pesaing samada harga
tinggi @ harga rendah. Menetapkan strategi harga seunit perkhidmatan serta
menyatakan matlamat penentuan harga dari segi aras keuntungan (markup &
margin), peratus syer pasaran dan jumlah nilai jualan.
BAHAGIAN 5:
DESKRIPSI PERNIAGAAN
Menyatakan jenis produk, cara dan jumlah yang akan
dikeluarkan oleh organisasi, liputan serta syer pasaran yang dijangkakan.
Produk yang dikeluarkan mestilah bersesuaian dengan
keperluan dan kehendak pengguna, berkualiti dan dapat diperbaiki dari masa ke
semasa.
Perkara-perkara
yang perlu dijelaskan :-
q Produk yang sedang dipasarkan atau yang dirancang untuk
dipasarkan.
q Anggaran harga seunit setiap produk.
q Anggaran kuantiti dikeluarkan sebulan dan anggaran jumlah
jualan sebulan.
q Kebaikan produk, kegunaan, spesifikasi,
pembungkusan, reka bentuk, keistimewaan dan faedah yang boleh diperolehi oleh
pelanggan.
q Perlindungan undang-undang untuk setiap produk.
q Kelulusan daripada pihak-pihak tertentu
sama ada telah diperolehi atau tidak untuk menjual produk tersebut.
BAHAGIAN 6 :
RANCANGAN OPERASI / PENGELUARAN
6.1 Produk
Nyatakan hasil operasi / pengeluaran
atau jam operasi perkhidmatan mengikut kesesuaian projek. Anggaran pengeluaran perlu selaras dengan
ramalan jualan yang telah dinyatakan dalam Rancangan Pemasaran.
6.2 Proses
Operasi / Pengeluaran
Nyatakan
langkah-langkah utama dalam proses pengeluaran atau penyediaan perkhidmatan
yang ditawarkan oleh perniagaan.
6.3 Carta
Aliran Proses
Persembahkan
proses operasi / pengeluaran di dalam bentuk Carta Aliran Proses (Carta
Skematik)
6.4 Operasi
Pengeluaran
Menyatakan
teknik pengeluaran yang digunakan sama ada secara manual atau menggunakan teknologi terkini.
Senaraikan
mesin dan peralatan yang diperlukan serta harga belian selaras dengan keperluan
pengeluaran / operasi perniagaan.
Nyatakan
·
Jenis dan model
·
Kegunaan dan kapasiti
·
Harga seunit
·
pembekal mesin dan peralatan berkenaan.
Lukiskan
susun atur ruang operasi perniagaan dengan menyatakan faktor-faktor utama yang
diambilkira. Sesuaikan susun atur ruang
operasi dengan keperluan perniagaan dan sertakan pelan susunatur berkenaan.
6.5
Lokasi
Jika
pejabat pentadbiran dan kilang atau tapak operasi berada di lokasi yang
berlainan, nyatakan di sini lokasi kilang atau perniagaan beroperasi.
6.6 Bahan
Mentah
Senaraikan
bahan mentah atau barangniaga yang diperlukan.
Senarai ini perlu dilengkapkan dengan harga belian bahan berkenaan. Nyatakan juga kalau belian dibuat secara
kredit atau tunai.
Jumlah stok simpanan boleh dinyatakan
sebahagian daripada pembelian bulanan atau sebagai sebahagian daripada jumlah
belian setahun.
6.7 Sumber
Tenaga Manusia
6.7.1
Jawatan
dan Bilangan Pekerja
Nyatakan
nama jawatan yang wujud dalam aktiviti pengeluaran produk dan bilangan pekerja
untuk setiap jawatan berkenaan.
6.7.2
Spesifikasi
Tugas
Huraian Tugas-
nyatakan tanggungjawab utama bagi setiap jawatan yang dinyatakan
6.7.3
Imbuhan
Gaji dan Ganjaran
Senaraikan
jawatan, bilangan pekerja dan gaji bulanan, mingguan atau harian bagi setiap
jawatan atau pekerja termasuk caruman KWSP dn PERKESO yang berkaitan.
6.8
Anggaran
Perbelanjaan Operasi / Pengeluaran
Kenalpasti
kos pengeluaran yang terlibat dalan rancangan operasi dan jumlahkan mengikut
kategori-kategori berikut :-
·
Kos Overhead
·
Perbelanjaan Aset Tetap
·
Perbelanjaan Bulanan
·
Lain-lain Perbelanjaan
BAHAGIAN 7 :
RANCANGAN PEMASARAN
7.1
Target jualan
7.1.1 Sasaran
Pasaran
Nyatakan profil
pelanggan di sekitar kawasan pasaran yang dipilih. Kenalpasti dan wujudkan kumpulan pelanggan
yang berbeza atau segmen pasaran di kawasan berkenaan
7.1.2 Saiz
Pasaran
Nyatakan saiz
pasaran dalam bentuk unit atau ringgit jualan atau kerdua-duanya sekali. Ini merupakan langkah pertama dapat
menganggarkan ramalan jualan
7.1.3 Pesaing
Senaraikan
pesaing yang wujud dalam kawasan pasaran.
Sekiranya mempunyai ramai pesaing, senaraikan yang perlu. Nyatakan
kekuatan dan kelemahan semua pesaing yang telah dikenalpasti
7.1.4 Syer
Pasaran
Dengan mengambilkira saiz pasaran, pesaing-pesaing yang ada,
nyatakan pembahagian pasaran atau syer pasaran untuk perniagaan yang
dicadangkan
7.1.5 Ramalan
Jualan
Sediakan pelunjuran bulanan untuk tahun pertama dan
seterusnya anggaran ramalan jualan tahunan untuk tahun kedua dan ketiga.
7.2 Strategi Pemasaran
Huraikan secara ringkas strategi yang akan dilaksanakan bagi
aspek-aspek berikut :-
7.2.1
Strategi Produk
Bentuk barangan
atau perkhidmatan yang ditawarkan kepada pelanggan (rekabentuk @ jaminan serta
perkhidmatan selepas jualan).
7.2.2
Strategi Promosi
q
jenis
promosi yang dipilih dan keberkesanannya
q
keluasan
pasaran
q
sasaran
pelanggan
q
media
q
kos
7.2.1
Strategi Harga
q
jadi
peneraju harga untuk rebut peluang pasaran
q
harga
pesaing
q harga terendah
q harga tinggi
q perlu berpatutan
q mencerminkan pasaran
7.2.2
Agihan
q
jenis
saluran agihan dan keberkesanan
q jaminan produk sampai pada masa
7.3 Sumber
Tenaga Manusia
7.3
.1 Jawatan
dan Bilangan Pekerja
Nyatakan nama
jawatan yang wujud dalam aktiviti pemasaran produk dan bilangan pekerja untuk
setiap jawatan tersebut.
7.3 .2 Spesifikasi Tugas
Nyatakan
tanggungjawab utama bagi setiap jawatan
yang dinyatakan
7.3 .3 Imbuhan Gaji dan Ganjaran
Senaraikan
jawatan, bilangan pekerja dan gaji bulanan, mingguan atau harian bagi setiap
jawatan atau pekerja termasuk caruman KWSP dan PERKESO yang berkaitan.
7.4 Anggaran
Perbelanjaan Pemasaran
Kategorikan
perbelanjaan-perbelanjaan pemasaran yang terlibat di dalam Rancangan Pemasaran
mengikut kategori-kategori berikut
q Perbelanjaan aset tetap / modal
q Perbelanjaan bulanan
q Lain-lain perbelanjaan
BAHAGIAN 8 :
RANCANGAN ORGANISASI
8.1 Pengenalan
Menerangkan
alamat penuh serta meukis pelan lokasi ringkas yang menunjukkan jalan-jalan utama,
bangunan-bangunan berhampiran yang utama serta tapak perniagaan.
Jelaskan juga bentuk bangunan yang
dipilih iaitu dari jenis rumah kedai, bangunan kilang, ruang di dalam kompleks
membeli belah, bengkel dan sebagainya.
Nyatakan samada premis perniagaan
disewa, dibeli atau dibina. Jelaskan
juga kemudahan infreastruktur yang ada seperti bekalan air, elektrik, telefon
dan sebagainya.
8.2 Matlamat dan
Strategi Organisasi
Menyatakan matlamat organisasi dengan
jelas. Cth : meningkatkan jumlah jualan,
jumlah keuntungan dsbnya.
Menjelaskan strategi yang dibentuk /
pendekatan yang sistematik untuk mencapai matlamat tersebut.
8.3 Struktur dan
Perancangan Organisasi
Menjelaskan
tenaga penggerak utama organisasi, pengalaman, kelulusan, tugas dan
tanggungjawab merekabentuk aktiviti yang dijalankan dan pelaksanaan aktiviti
peniagaan yang dirancang.
Jelaskan kekuatan, kelemahan, peluang
dan ancaman terhadap organisasi serta pendekatan / kaedah dan faktor-faktor
yang boleh membawa kejayaan.
8.4 Carta organisasi
Lukis dan
jelaskan secara ringkas carta organisasi yang dirancangkan.
8.5 Sumber Tenaga
Manusia
8.5 .1 Jawatan dan Bilangan
Pekerja
Nyatakan
jawatan yang wujud dalam pentadbiran perniagaan dan bilangan pekerja untuk
setiap jawatan berkenaan.
8.5.2 Spesifikasi Tugas
Nyatakan
tanggungjawab utama bagi setiap jawatan yang dinyatakan.
8.5 .3 Imbuhan Gaji dan Ganjaran
Senaraikan
jawatan, bilangan pekerja dan gaji bulanan, mingguan atau harian bagi setiap
jawatan serta pekerja termasuk caruman KWSP dan PERKESO yang berkaitan.
8.6 Keperluan
Pejabat
Nyatakan
keperluan pejabat pentadbiran perniagaan :-
q
Perabot
q
Peralatan dan kelengkapan
pejabat
q
Bekalan pejabat.
8.7 Anggaran
Perbelanjaan Organisasi / Pentadbiran
Kategorikan
perbelanjaan-perbelanjaan yang terlibat di dalam organisasi perniagaan mengikut
kategori berikut :-
q
Perbelanjaan aset tetap
q
Perbelanjaan bulanan
q
Lain-lain perbelanjaan
BAHAGIAN 9 :
RANCANGAN KEWANGAN
9.1 Kos
Perlaksanaan Projek
·
Pelaburan Aset Tetap
Merujuk kepada
perbelanjaan harta yang diperlukan termasuk semua aset tetap yang dibeli dengan
tunai, sewabeli atau pinjaman. Nyatakan
harga belian aset-aset
·
Modal Pusingan
Merujuk kepada
kpeperluan jangka pendek perniagaan bagi membolehkan perniagaan beroperasi
dengan licin. Modal pusingan merangkumi
keperluan jangka pendek perbelanjaan organisasi, pemasaran dan operasi /
pengeluaran.
·
Lain-lain Perbelanjaan
Merujuk kepada
lain-lain perbelanjaan yang perlu dibuat untuk membolehkan perniagaan atau
projek dilaksanakan. Contoh lain-lain
perbelanjaan ialah seperti bayaran deposit, pendaftaran perniagaan,
kursus-kursus yang perlu dihadiri dan lesen-lesen tertentu yang perlu dibayar.
·
Perbelanjaan Luar jangka
Merupakan sejumlah
wang tambahan yang diperuntukkan untuk melaksanakan projek atau perniagaan yang
dirancang. Kebiasaannya jumlah yang
diperuntukkan ialah sebanyak 5 hingga 10 peratus daripada keseluruhan kos.
9.2 Sumber Pembiayaan
·
Modal sendiri
Merujuk kepada
modal usahawan dan rakan kongsi perniagaan yang disumbangkan kepada
perniagaan. Modal sendiri ini meliputi
wang tunai dan aset-aset yang lain.
·
Pinjaman
Merujuk kepada pinjaman berpenggal yang dibuat dengan
institusi kewangan ataupun pinjaman jangka pendek yang ditawarkan oleh pembekal
atau pihak institusi kewangan yang tertentu.
·
Sewabeli
Merujuk kepada
pembiayaan untuk pembelian aset-aset tetap perniagaan seperti kenderaan, mesin,
peralatan-peralatan pejabat dan perabot.
Jumlah pembiayaan kebiasaannya pada tahap 80 peratus dari nilai aset
berkenaan. Bakinya perlu diserap dalam
modal tunai sebagai bayaran muka pembiayaan aset tersebut.
9.3 Jadual-Jadual
Bayaran Balik dan Susut Nilai
9.3.1
Jadual Bayaran
Balik Pinjaman
Jadual ini disediakan untuk merancang amaun yang perlu dibayar
balik oleh usahawan atas pinjaman yang dibuat.
9.3.2 Jadual
Bayaran Balik Sewa Beli
Jadual ini disedia untuk merancang
amaun bayaran balik sewa beli yang perlu dibuat oleh usahawan terhadap
kemudahan yang diperolehi.
9.3.3 Jadual
Susutnilai Aset Tetap
Jadual perlu disediakan bagi kesemua
aset tetap milik perniagaan, sama ada yang disumbangkan atau yang dibeli secara
sewabeli atau pinjaman.
9.4 Proforma Penyata
Kewangan (tempoh perakaunan 1 tahun)
Proforma
bermaksud ramalan atau jangkaan.
9.4.1 Proforma
Penyata Aliran Tunai (12 bulan)
Penyata aliran wang tunai disediakan
untuk tempoh 12 bulan bagi tahun pertama perniagaan. Seterusnya aliran wang tunai secara tahunan
disediakan bagi tahun kedua dan ketiga.
9.4.2 Proforma
Penyata Pengeluaran
Penyata ini disediakan bagi perniagaan
dalam bidang pengeluaran atau pengilangan sahaja. kOs pengeluaran yang diperolehi dipindahkan
ke Penyata Perdagangan untuk pengiraan Untng Kasar. Penyata ini disediakan pada akhir tahun 1, 2
dan 3.
9.4.3 Proforma
Penyata Perdagangan
Penyata Perdagangan disediakan bagi
perniagaan dalam bidang pembuatan dan perdagangan. Untung kasar yang diperolehi seterusnya
dipindahkan ke Penyata Untung dan Rugi.
Penyata ini disediakan pada akhir tahun 1, 2 dan 3.
9.4.4 Proforma
Penyata Pendapatan
Penyata Pendapatan disediakan bagi
perniagaan dalam semua bidang iaitu pembuatan, perdagangan dan
perkhidmatan. Untung Bersih yang
diperolehi merupakan untung bersih sebelum cukai. Penyata ini disediakan pada akhir tahun 1, 2 dan 3.
9.4.5 Proforma
Penyata Kunci Kira-kira
Penyata Kunci Kira-Kira disediakan
untuk menunjukkan aset-aset perniagaan dan hubungannya dengan sumber-sumber
perniagaan. Penyata Kira-kira juga
disediakan pada akhir tahun 1, 2 dan 3
BAHAGIAN 10 :
PENUTUP
Merumuskan semua perancangan yang telah dilaksanakan secara
ringkas, tepat dan padat. Di sini usahawan boleh menghuraikan secara ringkas tentang daya maju
projek yang dirancangkannya.
LAMPIRAN
Memuatkan semua
perkara tambahan yang perlu untuk memantapkan lagi RP. Ini termasuklah dokumen-dokumen sokongan,
sebut harga pembekal, tempahan dari pelanggan, salinan lesen-lesen perniagaan
dan sebagainya.
...................................................................................................................................................................
Maksud Perdagangan
-agihan barang
-daripada pengeluar ke pengguna
Maksud Perniagaan
-jual beli barang
-dapat untung
Perbezaan Perdagangan dengan Perniagaan
Peranan Bank
-Ada kemudahan pembayaran seperti cek, pindahan kredit
-Ada kemudahan simpan wang seperti akaun simpanan, akaun semasa
-Beri modal melalui pinjaman / overdraf
-Beri khidmat nasihat
-Lain-lain perkhidmatan seperti:
•pertukaran matawang asing
•cek kembara
•peti simpanan selamat
Peranan Insurans
-Beri perlindungan daripada risiko yang boleh diinsuranskan seperti kebakaran, kecurian, kemalangan
-Bayar premium dapat gantirugi dapat memulihkan kepada kedudukan asal
-Berniaga lebih yakin berani kembang perniagaan
-Wujudkan peluang perniagaan
-Contoh insurans: insurans kebakaran, insurans kecurian
Peranan Pengangkutan
-Bawa barang dari tempat lebih ke tempat kurang selaras permintaan dan penawaran stabilkan harga
-Edar barang ke merata dunia pasaran lebih luas pilihan pengguna banyak
-Peniaga mudah dapat bekalan bahan mentah
-Galakkan pengeluaran secara besar-besaran
-Elakkan pembaziran
-Memudahkan mobiliti / pergerakan tenaga buruh
-Mengurangkan kos penyimpanan stok / kos gudang
-Galakkan pertumbuhan ekonomi mewujudkan peluang pekerjaan mengurangkan kadar pengganguran meningkatkan taraf hidup masyarakat
meningkatkan pendapatan negara
-Galakkan penyebaran sains dan teknologi
-Galakkan kemasukan pelaburan dan pelancongan
Peranan Pergudangan
-Pengeluaran besar-besaran berterusan
-Simpan bekalan berlebihan bekalan berterusan
-Selaraskan permintaan dan penawaran stabilkan harga
-Kerja akhir dapat dilakukan seperti menimbang, membungkus.
-Penyetoran sejuk elakkan barang rosak seperti daging, buahan
-Lindungi risiko kecurian / selamat
-Sedia tempat pamer barang boleh periksa barang sebelum beli dengan adanya Gudang Bayar dan Bawa
-Gudang berbon mudahkan aktiviti impot dan ekspot
Peranan Promosi
-Perkenalkan barang
-Beri maklumat pengguna mudah pilih
-Wujudkan permintaan pujuk pengguna beli
-Tingkatkan daya saing
-Didik orang ramai guna barang
-Tingkatkan jualan / untung
-Tingkatkan imej barang / syarikat
-Meluaskan pasaran
...................................................................................................................................................................
Index:
Maksud Perdagangan
-agihan barang
-daripada pengeluar ke pengguna
Maksud Perniagaan
-jual beli barang
-dapat untung
Perbezaan Perdagangan dengan Perniagaan
Peranan Bank
-Ada kemudahan pembayaran seperti cek, pindahan kredit
-Ada kemudahan simpan wang seperti akaun simpanan, akaun semasa
-Beri modal melalui pinjaman / overdraf
-Beri khidmat nasihat
-Lain-lain perkhidmatan seperti:
•pertukaran matawang asing
•cek kembara
•peti simpanan selamat
Peranan Insurans
-Beri perlindungan daripada risiko yang boleh diinsuranskan seperti kebakaran, kecurian, kemalangan
-Bayar premium dapat gantirugi dapat memulihkan kepada kedudukan asal
-Berniaga lebih yakin berani kembang perniagaan
-Wujudkan peluang perniagaan
-Contoh insurans: insurans kebakaran, insurans kecurian
Peranan Pengangkutan
-Bawa barang dari tempat lebih ke tempat kurang selaras permintaan dan penawaran stabilkan harga
-Edar barang ke merata dunia pasaran lebih luas pilihan pengguna banyak
-Peniaga mudah dapat bekalan bahan mentah
-Galakkan pengeluaran secara besar-besaran
-Elakkan pembaziran
-Memudahkan mobiliti / pergerakan tenaga buruh
-Mengurangkan kos penyimpanan stok / kos gudang
-Galakkan pertumbuhan ekonomi mewujudkan peluang pekerjaan mengurangkan kadar pengganguran meningkatkan taraf hidup masyarakat
meningkatkan pendapatan negara
-Galakkan penyebaran sains dan teknologi
-Galakkan kemasukan pelaburan dan pelancongan
Peranan Pergudangan
-Pengeluaran besar-besaran berterusan
-Simpan bekalan berlebihan bekalan berterusan
-Selaraskan permintaan dan penawaran stabilkan harga
-Kerja akhir dapat dilakukan seperti menimbang, membungkus.
-Penyetoran sejuk elakkan barang rosak seperti daging, buahan
-Lindungi risiko kecurian / selamat
-Sedia tempat pamer barang boleh periksa barang sebelum beli dengan adanya Gudang Bayar dan Bawa
-Gudang berbon mudahkan aktiviti impot dan ekspot
Peranan Promosi
-Perkenalkan barang
-Beri maklumat pengguna mudah pilih
-Wujudkan permintaan pujuk pengguna beli
-Tingkatkan daya saing
-Didik orang ramai guna barang
-Tingkatkan jualan / untung
-Tingkatkan imej barang / syarikat
-Meluaskan pasaran
No comments:
Post a Comment