Monday, May 5, 2014

Madu Asli Yaman ( Sidir ) Premium - Madu Terbaik Di Dunia (Akan datang ke Zon Utara)


RAYHANAH 
Madu asli Yamani (Sidir)

Kini Sudah Tiba

Hubungi Alveo Legame Distributors
+60126694217
Untuk keterangan Lanjut

Hub Utara
(Taiping/Pulau  Pinang/ Kedah/ Perlis)














Produk-Produk Rayhanah
                                             
                                                               Madu SIDIR Stick                                                                                                                                 Madu Sumur Stick                                                                 
                                                            Madu Mara’I Stick                                                                  
                                                        Madu SIDIR Box (30Sticks)                                                
                                                          Madu Sumur Box (30Sticks)                                                  
                                                         Madu Mara’I  Box (30Sticks)                                                
                                                        Madu SIDIR Botol 50ml                                                        
                                                      Madu Sumur Botol 50ml                                                       
                                                      Madu Mara’I Botol 50ml                                                       
                                                     Habatussauda Capsule 60pcs                                                 
                                                    Habatussauda Capsule 120pcs                                               
                                                    Habatussauda Capsule 210pcs                                               
                                                          Olive Oil Capsule 60pcs                                                                    

Olive Oil Capsule 120pcs        

                                              

Madu Asli Yaman ( Sidir ) - Madu Terbaik Di Dunia 



Sejak berjuta tahun dahulu, Yaman terkenal kerana madunya yang sangat baik dan berkualiti. ‘Erathostenes’ seorang sejarawan, berkata Yaman adalah satu kawasan yang amat subur dan mempunyai tempat-tempat yang sangat sesuai untuk penghasilan madu kerana terdapat pohon ‘Sidr’ dan ‘Sumur’. Madu yang dianggap paling baik adalah yang dikeluarkan dari bunga ‘Sidr’ (Ziziphus Spina Christi, L.Willd) dan ‘Sumur’ (Acacia Tortillis, Forsk. Hayne).



Penternakan lebah telah berkembang luas di lembah-lembah di Timur Yaman sebelum kedatangan Islam lagi. Buktinya dapat dilihat dari lukisan-lukisan di atas batu yang masih terdapat di kawasan itu. Antara gambar yang dapat dilihat dari lukisan ini ialah sekumpulan lebah sedang berterbangan. Dari gambar ini, dapat diterjemahkan bahawa sejak dahulu lagi, penduduk Yaman telah menternak lebah dan pada ketika itu, madu yang terhasil dinilaikan sebagai suatu yang amat berharga dan oleh kerana itulah mereka melukis gambar-gambar ini.



Al-Hamdani seorang sejarawan arab memberitahu, lereng-lereng gunung Hinwam, satu daerah yang didiami oleh puak Ahnum (Hamdan) adalah antara kawasan bumi Allah yang terkaya dengan lebah dan madu. Seorang penternak sahaja boleh memiliki sehingga lima puluh Jibh (sarang lebah) atau lebih.

Malangnya tidak ada maklumat khusus mengenai madu Yaman yang diberikan oleh Yusuf bin Omar.Catatan sejarah pada zaman Rasul walaupun tidak menyebut lebah telah mencatatkan hari-hari yang terbaik untuk mengumpul pelbagai jenis madu Yaman.

Menurut seorang sejarawan Mesir al-Maqrizi (meninggal pada 1441H) yang juga merupakan seorang pengarang beberapa perjanjian Arab mengenai penternakan lebah, menyatakan bahawa seluruh Yaman merupakan bumi lebah.Lebah Yaman berbeza dengan lebah dari luar.

Lebah Yaman diklasifikasikan sebagai ‘APIS MELLIFERA YEMENITICA’. Lebah-lebah Yaman ini tidak agresif dan mempunyai saiz badan yang lebih kecil berbanding dengan lebah Eropah, ‘APIS MELLIFERA EROPAH’ yang menzahirkan belang-belang kelabu pada bahagian badan. Ciri-ciri lebah Yaman ini menjadikannya sesuai dengan iklim di negara itu sehinggakan dari tinjauan yang dibuat mendapati lebah-lebah Yaman ini tidak terkena penyakit. Teknik-teknik penternakan lebah dan pengeluaran madu di sini sebahagian besarnya masih lagi menggunakan cara tradisional walaupun telah banyak negara-negara pengeluar madu menggunakan cara yang moden. Ini adalah kerana cara moden menyebabkan banyak khasiat-khasiat semulajadi, khasiat-khasiat perubatan dan lain-lain luput dari madu tersebut.

Sekumpulan lebah di Wadi Dau’an ditangkap untuk dikenal pasti dan dipilih ratu-ratu lebah tersebut. Kemudian, setiap seekor dari ratu tersebut akan diletakkan di dalam sebuah kotak kecil yang dibuat khas untuk ratu lebah tersebut. Kotak itu kemudiannya akan dimasukkan ke dalam satu tikar anyaman. Di dalam tikar tersebut terdapat rotan yang dibentuk mengikut bentuk sarang lebah dan ditutup di salah satu penghujungnya. Lebah-lebah pekerja yang lain kemudian akan mengikut ratu masing-masing masuk ke dalam sarang buatan yang tersedia itu.-W.H.Ingrams, ‘Tradistional Bee-Keeping in Wadi Dau’an’, Man 37 (1937), 32.



Pada asasnya, terdapat tiga jenis sarang lebah tradisional iaitu khaliyya (batang kayu yang kosong ditengah), jamak (sarang daripada tanah) dan khalaya (sarang daripada bakul rotan). Sarang-sarang ini ditutup pada setiap penghujungnya. Kemudian lubang dibuat bagi memudahkan lebah-lebah tersebut keluar masuk.



Terdapat dua cara penternakan lebah yang diamalkan di sini. Yang pertama penternakan setempat dan yang kedua ialah penternakan berpidah-randah. Penternakan setempat dilakukan dengan cara sarang-sarang lebah diletakkan samada di atas tanah atau di atas bumbung-bumbung rumah. Manakala penternakan pindah-randah yang banyak terdapat di kawasan timur menggunakn sarang berasaskan kayu. Sarang kayu lebih kuat dan stabil dan digunakan agar lebah tidak terganggu apabila diangkut dari satu lembah ke satu lembah di atas lori kecil. Dahulu unta-unta digunakan sebagai pengangkutan, madu yang terhasil diisi di dalam kulit-kulit kambing dan disimpan di dalam labu. Apabila sarang lebah tersebut telah dipenuhi dengan madu, penternak akan memotong isi sarang itu dengan pisau. Sedikit madu ditinggalkan di dalam sarang bagi memenuhi keperluan lebah pada musim kemarau.



Penternak di daerah Zabid memiliki dua hingga tiga sarang setiap keluarga berbeza dengan penternak-pentenak lebah professional di lembah-lembah selatan Wadi Hadramaut yang mempunyai hingga seratus unit setiap keluarga.

Di Yaman, madu telah digunakan untuk meletakkan satu cap mohor ke atas penyelesaian perbalahan dan cagaran dalam membuat perjanjian-perjanjian antara ahli-ahli kabilah. Memiliki madu yang dihasilkan di tempat sendiri merupakan satu simbol status kerana penduduk Yaman berbangga dengan kualiti madu mereka yang baik. Pada zaman Yaman moden pula, penduduk di sini menghidangkan madu kepada para tetamu yang bertandang ke rumah mereka. Madu juga selalu dihidangkan dalam jamuan-jamuan dan keramaian. Madu dicampur dengan telur dianggap penting untuk kesuburan dan kekuatan fizikal. Oleh kerana itu ia diberikan kepada pengantin-pengantin lelaki dan juga kepada kanak-kanak lelaki yang berkhatan.

Kaedah perubatan tradisi Yaman menyampurkan madu dengan mentega cair untuk diberikan kepada ibu-ibu sebaik sahaja selepas bersalin. Madu juga digunakan secara meluas dalam menghasilkan ubat-ubatan tradisional. Contohnya seperti madu dicampurkan dengan labu pahit kemenyan menjadi penawar mujarab bagi sembelit, madu dicampurkan dengan biji lobak menjadi penguat tenaga batin, madu dicampurkan dengan hiltit (sejenis perekat perubatan AsaFeotida) dapat membantu melancarkan perjalanan haid dan dengan beberapa jenis tumbuhan ia boleh merawat penyakit gila babi.

Rasa madu Yaman berbeza dengan rasa madu yang diimport dari negara lain. Madu Yaman juga dapat dibezakan dan juga dikenal pasti asal daerahnya dari warna dan bau. Darjah kelembapan dan kepekatan ekoran darin peratusan air adalah sangat penting dalam menentukan gred sesuatu jenis madu itu.




MADU LEBAH sudah dikenali sejak zaman Firaun yang memerintah Mesir pada tahun 300 sebelum Masihi hingga ke tamadun Parsi, Greek dan Rom, sebagai satu cara penjagaan kesihatan.Di Eropah, ada kesatuan diberi nama Apitheraphy, diasaskan oleh Profesor Bernard Descottes, Perancis yang menggunakan produk MADU LEBAH bagi penjagaan kesihatan.Di Timur Tengah, masyarakat Arab tidak dapat dipisahkan dengan pengambilan MADU LEBAH sebagai minuman kesihatan harian.Bagi masyarakat Cina, amalan memberi madu lebah kepada anak sejak kecil sudah lama dipraktikkan.Dalam persekitaran masyarakat berteknologi tinggi dan sentiasa sibuk sekarang, keperluan kepada makanan seimbang dan selamat adalah penting, malangnya kebanyakan pihak mengabaikan keperluan itu dengan mengambil jalan mudah dengan hanya bergantung kepada makanan dan minuman segera yang kurang berkhasiat. Oleh itu, madu disyorkan menjadi makanan tambahan kepada kita disebabkan khasiatnya yang tidak ternilai.



KHASIAT MADU LEBAH

Berikut adalah antara lain Khasiat MADU LEBAH ASLI

• Meningkatkan keupayaan tenaga fizikal• Mencerahkan mata, memutih dan menguatkan gigi.• Mencergaskan otak orang dewasa dan kanak-kanak.• Menjadikan kulit lebih licin dan halus (awet muda).

• MADU dan SARANG LEBAH MADU merupakan bahan asas kepada krim kulit, lipstik dan losyen tangan.
• Mempercepatkan penyembuhan luka terbuka, melawan jangkitan dan meningkatkan daya ketahanan badan.
• Menghilangkan kepanasan badan, batuk, selsema, meredakan urat saraf, menstabilkan sistem pernafasan, menguatkan jantung, mengelakkan kencing manis, darah tinggi dan melembapkan kerongkong serta menghilangkan serak suara.
• Merawat penyakit dalam perut dan melancarkan sistem pencernaan. MADU LEBAH juga merupakan bahan peneutral yang bertindak menyingkirkan toksik, serta memecahkan lebihan lemak dalam sistem tubuh.
• MADU LEBAH mempunyai keupayaan untuk menarik dan menyerap lembapan, oleh yang demikian ia sangat mujarab untuk merawat luka terbakar yang kecil dan mencegah parut. Menghilangkan kesan terkena apiair panas dan minyak panas (sapukan).
• MADU LEBAH adalah punca semulajadi untuk tenaga segera! Ia membekalkan sumber tenaga yang tinggi, mencegah keletihan dan boleh mempertingkatkan keupayaan atlit sukan.
Khasiat Berterusan Madu Lebah

Pengambilan MADU LEBAH secara berterusan banyak memberi manafaat kepada kesihatan serta mampu menghindari dari pelbagai jenis penyakit seperti:-•
Kencing manis• Barah/Kanser• Mata kelabu• Letih/Lesu/Tenat• Tenaga batin/Seks• Lendir/Kahak• Penyeri muka• Awet muda• Pendarahan otak• Gastrik• Gagap• Bersalin - senang• Batuk• Penyakit Kulit• Sakit Telinga• Lemah jantung• Jerawat• Pening• Pekak• Lumpuh• Uban (Berpenyakit)• Susah tidur• Sakit sendi • Sembelit• Selsema• Sakit puan• Resdung• Darah tinggi• Sakit kepala• Angin• Luka• Keputihan• Bintik-bintik hitam• Rambut gugur• Sakit pinggang• Terbakar• Haid• Buasir• Batuk kering• Lupa• Keracunan Makanan• Asma/Lelah• Kurang darah• Alahan/Allergic• Kanak-kanak (Sihat)• Dan lain-lain...
MADU LEBAH MENURUT AL-QURAN & HADIS
Menurut Nabi Sallallahu 'Alaihi Wasallam setiap penyakit itu pasti ada ubatnya. Sabda Baginda :
Maksudnya : "Berubatlah, maka sesungguhnya Allah tidak meletakkan penyakit kecuali Allah menyediakan baginya ubat, kecuali satu penyakit, iaitu tua" ( Hadis riwayat Abu Daud)
Firman Allah dalam surah an-Nahl:
(Surah An-NAhl: 69). Tafsirnya: "Kemudian makanlah daripada setiap macam buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan. Daripada perut lebah itu keluar minuman madu yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda kebesaran Tuhan bagi orang yang memikirkan.
" Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam juga ada berpesan agar seseorang itu berubat dengan madu dan al-Qur'an, Baginda bersabda:
Maksudnya: "Ambillah / pergunakanlah olehmu sekalian akan dua ubat penyembuh iaitu madu dan al-Qur'an." (Hadis riwayat Ibnu Majah)
Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam juga mengamalkannya. Diperkuatkan dengan hadis baginda yang berbunyi:
Maksudnya: "Dari Abu Hurairah, dia berkata: Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda: "Barangsiapa yang menjilat madu sebanyak tiga kali pagi pada setiap bulan, maka dia tidak akan terkena cubaan yang besar."


MADU ASLI
Madu lebah asli dan berqualiti sukar diperolehi. madu yang banyak terdapat dipasaran kadangkala dicampur dengan bermacam-macam capuran oleh peniaga untuk mengaut keuntungan semata tanpa memikirkan kesannya kepada pengguna. Adakalanya kita terbeli madu tiruan yang hanya mengandugi gula biasa yang telah diproses menjadi seperti madu ianya berbahaya kepada yang ada penyakit kerana rupanya tiada beza dengan madu asli. Tidak dinafikan banyak juga madu asli dipasaran tetapi telah mengalami proses pengawetan dan pengurangan kandungan air supaya tahan lama dan tidak meletup dalam simpanan. Proses yang demikian telah merosakkan separuh dari enzim yang bernilai yang terdapat dalam madu asli.
PERBEZAAN MADU ASLI & TIRUAN
Madu campuran mengandungi kandungan gula sukrosa melebihi lima peratus. Madu sintetik mengandungi kandungan HMF melebihi 80 miligram perkilogram madu. Sukar untuk membezakan antara madu asli dan tiruan melainkan menerusi ujian makmal. Bagi mereka yang biasa makan madu tulin, dengan sendirinya dapat membezakan rasa madu tiruan.






30 Lebih manfaat / khasiat madu asli

Madu merupakan cairan kental yang manis dan lezat rasanya. Sangat berkhasiat untuk tubuh manusia, bahkan disebut-sebut sebagai minuman multi guna yang bisa untuk mengobati berbagai macam penyakit. Atau sebagai minuman yang berkhasiat untuk menjaga kekuatan tubuh dan memperpanjang usia, madu juga sangat terkenal sebagai obat awet muda. Dan sangat baik dikonsumsi oleh bayi sampai orang lanjut usia.
1. Sakit Jantung dan Kolesterol: secangkir air dengan sesendok makan madu yang dicampur serbuk kayu manis dapat menurunkan tingkat kolesterol dalam darah hingga 10% dalam 2 jam. Berkurangnya kolesterol dalam darah dapat menyelamatkan pasien dari seranngan jantung. Pemakain secara teratur madu dan kayu manis dapat memperbaiki pernafasan dan detak jantung.
2. Penambah nafsu makan dan gizi balita:
Gunakan madu kapuk/super untuk meningkatkan nafsu makan dan gizi balita Anda. Satu ruas jari temulawak diparut dan sarinya ditambahkan ke madu akan meningkatkan khasiatnya.
3. TBC: Rebus daun pegagan dan setelah agak dingin tambahkan madu, minum 3x sehari, selama 6 bulan.
4. Obat Batuk Berdahak: Campurkan Madu dan jeruk nipis bisa digunakan untuk mencairkan dahak.
5. Obat Radang Payudara/Mastitis: Oleskan madu pada putting payudara ibu yang baru melahirkan akibat luka peradangan pada puting saat menyusui
6. Tonikum
Ambil daging mangga yang masak, lembutkan seperti di jus dan ditambahkan air hingga 3/4 gelas ditambah 1,5 sdm madu dan susu secukupnya. Usahakan minum dua kali sehari.

1. Obat sakit jantung
2 sendok makan madu + segelas air hangat, minum 3 kali sehari.
2. Obat penyakit jantung koroner
Minum 1 sendok makan madu 3 kali sehari. Untuk penyakit jantung koroner yang sudah berat dianjurkan meminumnya terus-menerus jangan sampai berhenti, pada bulan ke-2 mudah-mudahan sudh nampak perubahan yang membaik, InsyaAllah
3.Obat darah tinggi
Minum 2 sendok makan madu 3 kali sehari secara rutin terus-menerus. Kurangi makan daging dan garam.
4. Menurunkan kolesterol
Minum 2 sendok makan madu dicampur segelas air hangat, ditambah cuka apel 1-2 sendok makan, lakukan 3 kali sehari setelah makan
Terhindar dari kanker dan tumor
Minun 2 sendok makan madu dicampur segelas air hangat, lakukan 3 kali sehari setelah makan. (untuk pencegahan, bukan untuk mengobati)
5. Obat kencing manis
Minum 3 sendok makan madu 2jam sebelum makan pagi, siang, dan malam. Jangan minum gula lagi, kalau rutin meminumnya insyaAllah bisa sembuh total.
6. Mandul (tidak punya anak)
1 sendok makan cuka apel + 1 sendok makan madu dicampur dalam segelas air putih, diminum oleh suami dan istri sewaktu sarapan pagi, makan siang dan makan malam. Kalau mau minum teh manis, gantilah gulanya dengan madu. jangan makan jeruk, tapi gantilah dengan apel dan anggur. Lakukan terus-menerus sampai istri melahirkan anak. Akan lebih bagus lagi bila dibantu makan Bee pollen
7. Tambah darah (sakit anemia)
Minum 3 sdm (sendok makan) madu 3 kali sehari
8. Obat batuk (untuk semua jenis batuk)
Haluskan 1 siung bawang putih, lalu tambahkan 2 sendok makan madu, minum sekaligus, lakukan 4 kali sehari selama 3 sampai 7 hari
8. Untuk pertumbuhan anak
Sebagai pelangkap gizi dan vitamin, maka baik sekali padan makanan dan minuman anak dicampur madu, tapi jangan lebih dari dua setengah sendok makan dalam sehari.
9. Obat katarak
Balikkan kelopak mata, lalu teteskan madu di belakang kelopak mata, lakukan 3 kali sehari
11. Mata berselaput
2 sdm madu + air perasan 3 siung bawang merah yang sudah disaring, aduk rata lalu teteskan setetes ke mata 3 kali sehari
12. Sakit mata / mata merah
Teteskan setetes madu ke dalam mata 3 kali sehari
13. Sesak nafas
3 sendok makan madu + air perasan 1 buah lobak putih, minum 2 sendok makan 3 kali sehari
14. Agar tubuh tetap sehat dan bugar
Biasakan minum 1-2 sendok makan madu 3 kali sehari
15. Susah tidur
2 sendok makan madu + segelas air hangat, atau 3 sendok makan madu +1 sendok makan cuka apel + segelas air, diminum 1jam menjelang tidur
16. Menambah nafsu makan
Minum 1-3 sendok makan madu, 3 kali sehari
17. Mencegah rambut beruban
3 sdm madu dicampur segelas air hangat, diminum 3 kali sehari sebelum makan dan menjelang tidur
18. Bengkak bernanah
Madu + tepung gandum secukupnya, aduk dan buat seperti dodol, lalu tempelkan di tempat yang bengkak
19. Bisul
1 sendok (makan) madu + kapur sirih secukupnya, aduk rata lalu balurkan ke bisul. Obat makannya, 2 sdm madu + segelas susu di minum pagi dan malam, adapun untuk siangnya 3 sdm madu + segelas susu
20. Digigit binatang berbisa
3 sdm madu + air hangat segelas, diminum setiap 3 jam
21. Kudis
2 sdm madu + 7 siung bawang merah yang dihaluskan, aduk rata lalu oleskan di atas kudis
22. Amandel
3 sdm madu + perasan 1 buah jeruk nipis + perasan segenggam kunyit, minum serta kumur-kumurkan sedikit demi sedikit setiap 4 jam, lalu oleskan 2 sdm madu + air hangat secukupnya ke leher
23. asthma ( asma )
2 sdm madu dicampur perasan 1 buah jeruk nipis + 1 butir telur ayam, kocok yang rata, lalu diminum 3 kali sehari
24. Kutu rambut
Menjelang tidur basahi rambut dengan madu hingga ke kulit kepala sampai rata, lalu tutup dengan kain dan ikat agar tidak lepas, bangun pagi basuh rambut dengan air hangat dan shampo
25. Luka bakar (atau luka lainnya)
Oleskan madu pada luka bakar dan luka lainnya 3 kali sehari, luka akan sembuh tanpa cacat (bekas)
26. Mabuk kendaraan
2 sdm madu + garam 1/2 sendok teh, aduk rata lalu minumkan 1/2 jam sebelum naik kendaraan
27. Ngompol
Minumkan 1 sdm madu pada anak ketika hendak tidur
28. Sakit paru-paru / TBC
2-3 sdm madu diminum 3 kali sehari, bila rutin meminumnya akan nampak berangsur sembuh. Ingat obat dokter tetap dimakan
29. Sakit pinggang
1 butir kuning telur bebek + 4 sendok makan Madu, aduk hingga rata lalu minum sekaligus, lakukan setiap pagi subuh
30. Sariawan
Masukan 1 sdm madu ke dalam mulut, lalu oleskan ke tempat yangn luka dengan menggunakan lidah, lakukan sesering mungkin
33. Menambah daya ingat
3 sdm madu ditambah perasan 1 buah jeruk nipis ditambah perasan kunyit 1 induk kaki, aduk rata, minum 1 sendok makan 3 kali sehari
34. Sembelit
2 sdm madu + segelas susu diminum sekaligus, ulangi setiap 4 jam

20 Khasiat Madu & Cara Pemakaiannya.
1.Mengobati radang tulang : Ramuan ini dibuat dengan mencampurkan satu bagian madu dan dua bagian bubuk kayu manis yang dilarutkan dalam air suam-suam kuku. aduk kedua bahan campuran hingga berbentuk seperti pasta. kemudian balurkan pasta ini pada bagian tubuh yang sakit sambil dipijat-pijat. Biasanya, rasa sakit akan hiolang lima belas menit kemudian.

2.Mengurangi rontoknya rambut: untuk membuat ramuan pencegah kebotakan, campurkan minyak zaitun panas dengan satu sendok makan madu dan satu sendok teh bubuk kayu manis. Aduk hingga menjadi pasta dan balurkan secara merata ke kepala. diamkan selama kurang lebih lima belas menit. setelah itu, bilaslah kepala dengan menggunakan air hangat.

3.Mengobati sakit gigi: Campurkan satu sendok teh bubuk kayu manis dengan lima sendok teh madu. Balurkan campuran ini pada bagian gigi yang sakit tiga kali sehari.

4.Menurunkan kadar kolesterol: Untuk menurunkan kadar kolesterol, campurkan dua sendok makan madu dan dua sendok teh kayu manis pada segelas teh. Minum ramuan ini setiap hari. Berdasarkan penelitian, ramuan ini dapat menurunkan kadar kolesterol hingga 10% dalam dua jam.

5.Mengobati Flu: Campurkan satu sendok teh madu hangat dan seperempat sendok teh bubuk kayu manis. Minum ramuan ini selama tiga hari. Ramuan ini dapat menyembuhkan flu dari tingkat yang ringan hingga berat bahkan dapat mengurangi gejala sinusitis.

6.Menjaga kesuburan: Sejak ratusan tahun yang lalu pria Yunani biasa mengkonsumsi dua sendok makan madu sebelum tidur untuk menjaga kualitas semen mereka. begitu pula dengan wanita-wanita di Cina. Mereka biasa mengunyah campuran bubuk kayu manis dengan setengah sendok makan madu. Ramuan ini terbukti dapat memperkuat rahim dan menjaga kesuburan wanita.

7.Mengobati sakit perut dan masuk angin: Campuran satu bagian madu dan satu bagian kayu manis bubuk dapat menghilangkan rasa sakit pada perut. campuran ini juga dapat mengeluarkan gas yang terkumpul di perut.

8.Memperkuat kekebalan tubuh: Berbagai penelitian telah membuktikan bahwa madu dan kayu manis dapat meningkatkan kekebalan tubuh dari serangan bakteri dan virus. Syaratnya, kedua bahan ini harus dikonsumsi secara rutin setiap hari.

9.Mencegah penuaan: Campurkan 4 sendok makan madu dan 1 sendok makan kayu manis bubuk ke dalam air mendidih. Gunakan campuran ini untuk membuat teh dn minumlah teh tersebut tiga kali sehari. Cara ini telah digunakan selama ratusan tahun untuk menjaga agar kulit tetap segar dan mencegah penuaan.

10.Menurunkan berat badan: Minumlah campuran madu dan kayu manis yang direbus dalam segelas air setiap hari sebelum sarapan. Campuran ini dapat mencegah terkumpulnya lemak pada bagian tubuh kita. Ramuan ini bahkan dapat menurunkan berat badan pada para penderita obesitas jika di minum secara teratur setiap hari.
11.Pisang ambon dicampur dengan madu dan susu merupakan makanan yang
baik bagi bayi.

12.Pisang (jenis tergantung selera) dilumatkan sampai halus, dicampur
dengan segelas air kelapa muda dan sedikit madu, kemudian disaring. Air
hasil saringan berkhasiat bagi penderita campak dan tuberkolosis
(TBC).

13.Beberapa tetes sari buah pepaya, dicampur madu, merupakan tonikum yang baik untuk pertumbuhan anak serta wanita hamil dan menyusui.

14.Pepaya, dicampur susu dan madu, baik untuk mengatasi ketidakberesan
saluran kencing, berbagai gangguan jantung, otak, hati, urat sarat,
darah, wasir dan sembelit.

15.Beberapa tetes sari buah pepaya, dicampur madu, berkhasiat
memperlancar air susu ibu.

16.Jeruk peras, ditambah madu, dapat mengatasi gangguan jantung.

17.Segelas air jeruk, ditambah sedikit garam dan satu sendok makan madu,
berkhasiat untuk penderita TBC, asma, masuk angin dan bronkitis.

18.Segelas penuh sari wortel, dicampur satu sendok makan madu dan satu
sendok teh sari jeruk nipis, dapat menanggulangi mual-mual pada wanita
hamil, gangguan empedu, radang lambung, kencing tidak lancar dan
tubuh letih serta lesu (sebelum makan pagi).
19.Segelas penuh sari mentimun, dicampur satu sendok teh madu, dan
satu sendok teh sari jeruk nipis, bermanfaat memperlancar buang air kecil,
keracunan saat hamil dan kencing yang sedikit akibat kurang cairan ( diminum dua kali sehari).
20. royal jelly madu
berkasiat u/ endurance, sangat cocok u/ olahragawan yang ingin meningkatkan endurance
(harus rutin dan disertai latihan fisik)

No comments:

Post a Comment