Monday, June 16, 2014

Fasa G : Cara Negosiasi yang Efektif dengan Pembekal serta Pengilang

Index Fasa
Fasa A : Pengenalan serta Persediaan Bakal Usahawan  (Done)
Fasa B : Kenalpasti Jenis Perniagaan dan Dimana? (Done)
Fasa C : Modal serta Rancangan Perniagaan (Done)
Fasa D : Penyediaan Sistem Jaringan Perniagaan "Networking' (Done)
Fasa E : Penyediaan Sistem "Logistic" (Done)
Fasa F : Permulaan Berhubung Dengan Pembekal atau Pengilang (Done)
Fasa G : Cara Negosiasi yang Efektif dengan Pembekal serta Pengilang
Fasa H : Membuat keputusan untuk membeli
Fasa I  : Membawa masuk Barangan ke Malaysia
Fasa J :  Memasarkan Barangan

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Fasa G : Cara Negosiasi yang Efektif dengan Pembekal serta Pengilang

Apakah yang dikatakan negosiasi


Negosiasi ataupun rundingan boleh ditakrifkan sebagai suatu seni untuk mendapatkan sesuatu (barangan atupun perkhidmatan) di dalam konteks perniagaan pada kadar yang berpatutan, kualiti yang baik serta khidmat penghantaran yang efisien. Di mana setiap individu ataupun usahawan yang terlibat di dalam rundingan tersebut perlu menguasai beberapa kebolehan untuk menarik perhatian pembekal serta pengilang. Kebolehan atau "Skill" tersebut terbahagi kepada beberapa bahagian: 

1- Bertutur

Pertuturan adalah satu cara berkomunikasi yang paling efektif jika kita berurusan dengan sesama manusia. Dimana di dunia perniagaan, setiap hari kita akan berurusan dengan manusia samada melaui komunikasi terus, melalui telefon, pesanan suara dan lain-lain. Tetapi setiap pertuturan perlulah jelas dan difahami oleh penerima. Untuk berkomunikasi dengan sesama penutur bahasa yang sama adalah mudah daripada kita berkomunikasi dengan penutur yang berlainan bahasa dengan kita. Pelbagai cara dapat kita gunakan untuk menyelesaikan masalah tersebut. Diantarnya adalah dengan belajar bahasa yang kita perlu tuturkan. Selain itu, kita juga boleh mengupah wakil yang boleh bertutur didalam bahasa yang pengeluar kita tuturkan seperti bahasa Mandarin. Selain itu, kita juga boleh menggunakan kaedah penulisan untuk menyampaikan hasrat kita untuk berhubung dengan mereka. tetapi kita perlulah berhati-hati apabila kita menggunakan perisian alih bahasa seperti Gooogle Translate dan lain-lain. Ini kerana tak semua ayat yang kita alih bahasa tersebut di sampaikan dengan betul. Kita perlu cuba untuk meminta bantuan pihak ketiga iaitu manusia yang berkebolehan berbahasa Mandarin contohnya untuk memastikan alihan bahasa tersebut bertepatan dengan apa yang kita maksudkan. 

2- Berbahas

Berbahas disini bukanlah bermaksud untuk bertelingkah dengan pembekal, tetapi ianya untuk menunjukkan kepada mereka bahawa kita ada pengetahuan tentang produk yang mahu kita beli tersebut. Ia amat penting bagi mengelakkan kita diperalatkan oleh pembekal yang tidak bertanggungjawab. Ia adalah merupakan satu langkah keselamatan bagi pihak kita agar tidak ditindas. Kebolehan ini boleh diasuh dari masa kesemasa. Yang perlu ada pada diri kita adalah kesungguhan serta keyakinan untuk bersuara. Selalu menonton perbahsan serta menimba ilmu tentang produk-produk yang kita kehendaki adalah antara cara yang terbaik untuk melengkapkan diri kita dengan kebolehan berbahas tersebut. Selain belajar berturur dalam bahasa selain bahasa ibunda kita adalah satu langkah yang amat bijak untuk kita lakukan. Oleh itu, lengkapkanlah diri kita dengan ilmu.

3- Membida / Membuat tawaran

Kebolehan membida serta membuat tawaran adalah salah satu kebolehan yang penting bagi membolehkan para usahawan berada didalam situasi menang-menang. Selain daripada kita membeli barangan di dalam lingkungan kos yang berpatutan dan membolehkan kita membuat sedikit keuntungan setelah kita menjual produk tersebut kepada pengguna akhir, kita juga dapat meningkatkan kualiti produk yang kita mahu daripada pihak pengeluar. Oleh itu, usahawan perlu melengkapkan diri masing-masing dengan ilmu pengetahuan tentang produk-produk serta persaingan produk terbabit. Ilmu ini boleh diperolehi dengan pelbagai kaedah. Samada secara terus ataupun melalui perantara.

Konsep membuat penawaran diatas barangan perlulah bersifat relatif serta berbaloi dengan pelaburan serta potensi yang bakal diraih oleh usahawan. Dalam pada masa yang sama juga, seorang usahawan yang baik perlu juga memikirkan pihak pembekal serta bakal pembeli. Ia amat penting untuk kelestarian serta kelangsungan perniagaan kita. Di sini kita amat memerlukan sifat bertanggungjawab di dalam diri kita. Dsamping menunjukkan keikhlasan kita untuk menjalinkan perhubungan perniagaan tersebut. 


4- Memujuk

Pujukan ataupun "Persuasive Skill" di dalam apa juga bidang amatlah penting. Selagi setiap pihak mempunyai keikhlasan untuk menjadikan perhubungan perniagaan tersebut satu yang boleh dikembangkan lagi. Dari segi kemanusiaan, pujukan boleh membina semangat kepada setiap pihak yang terlibat untuk lebih bermotivasi untuk bersama di dalam satu tujuan. Pujukan adalah sangat berbeza degang rasuah ataupun suapan dari pelbagai sudut. Dengan keikhalsasan yang tinggi, pujukan dapat memberikan semua pihak pilihan untuk bersetuju dengan sesuatu tanpa ada sesuatu motivasi luar kebiasaan seperti suapan wang , hadiah dan sebagainya. Ingatlah bahawa usahawan yang ikhlas menjalankan perniagaan, adalah usahawan yang berjaya. 


5- Pemilihan Produk serta Pengesahan Kualiti Produk

Untuk memilih serta megesahkan sesuatu produk tersebut adalah seperti yang kita kehendaki, kita perlu memnguasai ilmu pengetahuan tentang produk tersebut. Peter dan Olson (1999) memecahkan kepada tiga jenis pengetahuan produk, iaitu : Pengetahuan tentang karakteristik atau atributsai produk, Pengetahuan tentang manfaat produk, Pengetahuan tentang kepuasan yang diberikan produk bagi pennguna atau pelanggan.

1. Pengetahuan tentang karakteristik atau atributasi produk 

Seorang pelanggan akan melihat suatu produk berdasarkan kepada karakteristik atau ciri atau atributasi produk tersebut. Bagi seorang pelanggan apabila membeli suatu kenderaan, maka ianya harus memiliki atributasi warna, model, tahun pembuatan, jumlah cc, manual atau automatik, dan sebagainya. Sebuah television memiliki ciri-ciri ukuran (14, 20, 20 atau 32 inchi), jenis layer (datar atau biasa), stereo, dan lain-lain. Seseorang pelanggan mungkin memiliki kemampuan yang berbeza dengan seseorang pelanggan lain dalam menyebutkan karakteristik atau atributasi dari produk-produk tersebut. Hal ini disebabkan oleh setiap pelanggan memiliki pengetahuan yang berbeza-beza mengenai produk, dan disinilah peranan penjual untuk mampu mengesahkan kepada pelanggan tentang pengetahuan bagi produk yang akan dibeli. Atau para penjual/pemasar perlu memahami apa yang harus diketahui oleh pelanggan, atributasi apa saja yang dikenal dari suatu produk, atributasi mana yang dianggap paling penting oleh pengguna. Pengetahuan mengenai atributasi atau ciri-ciri tersebut akan mempengaruhi keputusan pelanggan. Pengetahuan yang lebih banyak mengenai produk akan memudahkan pelanggan untuk memilih produk yang akan dibelinya. 

Strategi Pemasaran terutama dalam pengesahan terhadap kehendak pelanggan sering digunakan untuk menyampaikan informasi mengenai ciri-cirit baru yang dimiliki oleh suatu produk, dengan harapan bahawa ianya dapat memberikan nilai tambah kepada produk tersebut di mata pelanggan untuk ingin lebih cepat membeli produk tersebut. Contoh : Mungkin Anda masih ingat iklan produk Vitagen di TV, tema utama iklan tersebut adalah penonjolan atributasi adalah kandungan serat pada Vitagen.


2. Pengetahuan tentang manfaat produk 

Jenis pengetahuan produk yang kedua adalah tentang manfaat produk. Pelanggan menggunakan sayuran dan buah-buahan kerana mengetahui manfaat produk tersebut bagi kesihatan tubuhnya. Manfaat yang dirasakan pelanggan setelah menggunakan sayuran dan buah-buahan adalah memperlancar buang air besar. Inilah yang disebut sebagai pengetahuan tentang manfaat produk. Pengguna seringkali berfikir mengenai manfaat yang ia rasakan jika menggunakan atau membeli suatu produk, bukan mengenai atributasinya. Berikut adalah manfaat dari sebuah produk yang ditiklankan dalam suatu "Brochures" produk berjenama Noni (sari buah mengkudu dalam kapsul) “ Mengkudu/pace buah istimewa dengan banyak khasiat”, mengkudu/pace banyak diketahui orang sebagai buah yang memiliki kemampuan yang membantu perubatan dan meningkatkan daya tahan tubuh. 

Dari "brochures" tersebut ianya memberi informasi mengenai manfaat mengkudu dalam mengubati penyakit. "Brochure" tersebut tidak menyebutkan atributasi atau kandungan zat apa saja yang ada dalam buah mengkudu. Bagi pelanggan atributasi tersebut mungkin tidak terlalu penting, dan walaupun mereka tahu, serta tidak memahami makannya. Yang lebih penting adalah manfaat yang ia rasakan setelah ia menggunakan mengkudu tersebut. Jadi pengetahuan tentang manfaat produk adalah penting bagi pengguna kerana pengetahuan ini akan mempengaruhi keputusan pembelinya. Mengkudu mungkin tidak ada maknanya bagi pengguna kalau mengkudu tersebut tidak memberikan manfaat penyembuhan, kerana pelanggan mungkin lebih yakin memakan buah lain yang lebih lazat jika tujuannya hanya untuk mencari manfaat memperlancar buang air besar. Oleh itu Pemasar/Penjual perlu menyampaiakan informasi kepada pelanggan mengenai apa manfaat produk tersebut boleh berikan kepada mereka. 

Ada 2 (dua) jenis manfaat yang dirasakan pelanggan setelah menggunakan produk : 

1). Manfaat "Functional" 

 

Adalah manfaat yang dirasakan pengguna secara fisiologi. Misalnya : minum teh herba akan menghilangkan rasa haus, menggunakan "laser-printer" mempercepat pencetakan dokumen, menggunakan telepon selular memudahkan pelanggan berkomunikasi di mana saja dengan siapa saja. Inilah beberapa contoh manfaat "funnctional" yang dirasakan oleh pelanggan 

2). Manfaat " Psycho-social" 



Adalah aspek mental (perasaan, emosi, dan "mood") dan aspek social (persepsi pelanggan terhadap bagaimana pandangan orang lain terhadap dirinya) yang dirasakan pengguna setelah menggunakan sesuatu produk. Seseorang pengguna selalu menggunakan pewangi kerana membuatkannya lebih percaya diri. Seseorang akan memilih kereta sedan BMW 7 siri sebagai kenderaan sehari-harinya, karena orang-orang sekelilingnya akan menilai bahawa BMW adalah simbol kejayaan karier seseorang. Ia selalu menggunakan kemeja ARROW karena merasa lebih selesa. Inilah beberapa contoh dari manfaat "Psycho-social yang dirasakan oleh seorang pengguna. 

3. Pengetahuan tentang kepuasan yang diberikan produk bagi pengguna atau pelanggan. 

Untuk mengetahui suatu kepuasan yang diberikan oleh sesuatu produk kepada pengguna adalah jika produk tersebut telah digunakan pengguna tersebut. Untuk produk tersebut boleh memberikan kepuasan yang maksima dan kepuasan yang tinggi kepada pengguna, maka mereka haruslah menggunakannya dengan cara yang betul. Kesalahan yang dilakukan oleh pengguna dalam menggunakan suatu produk akan menyebabkan produk tidak berfungsi dengan baik. Ini akan menyebabkan pengguna merasa kecewa, padahal kesalahan terletak pada diri mereka. Pengeluar/pemasar tidak menginginkan pengguna menghadapi hal tersebut kerana itu mereka perlu  memberitahu pengguna bagaimana cara menggunakan produk tersebut dengan cara yang betul. 

Sebagai contoh : Pengeluar alat-alat elektronik seperti radio, VCD player, televisyen selalu menyertakan manual petunjuk penggunaan alatan kepada setiap produk yang dijualnya. Tujuannya adalah agar pengguna dapat menggunakan produk tersebut dengan cara yang betul, sehingga boleh memberikan kepuasan yang optimal kepada pengguna. Kekeliruan di dalam mengikuti semua petujnjuk penggunaan alat bukan saja akan mengecewakan pengguna bahkan juga akan mempercepat kerosakan kepada alatan tersebut.


Bagi memastikan semua produck yang kita mahukan adalah mengikut spesifikasi yang kita mahu, kita haruslah tahu tentang asas produk-produk tersebut serta dapat menilai secara kasar adakah ianya sama sperti atua hampir dengan apa yang kita mahukan. Dari itu kita dapat mengurangkan risiko kesilapan daripada menjadi lebih besar. 

6- Membuat Perjanjian Pembelian dan Menutup Perjanjian Pembelian / Memuktamadkan Perjanjian  (Closed Deal)

  
Setelah kita kenalpasti bahawa produk-produk yang kita mahu ada serta bertepatan dengan apa yang kita harapkan (Harga/Spesifikasi/Kualaiti/Kuantiti), tibalah masanya untuk kita membuat perjanjian belian serta import dengan pengeluar tersebut dan juga pihak yang menguruskan penghantara (Shipping) ke Malaysia dari Yiwu contohnya. Beberapa dokumentasi yang perlu kita sediakan adalah seperti berikut:

1. "Quotation" Harga yang telah dipersetujui
2. Invois yang sah serta bertarikh dan ditandatangani
3. Resit pembayaran atau salinan cek yang dikeluarkan
4. Perjanjian ringkas bagi kedua-dua pihak yang menunjukkan harga jualan, kuantiti, spesifikasi yang diperlukan, alamat penghantaran, serta terma-terma lain seperti warranty dan syarat apabila berlaku kerosakan barangan.

Apabila kesemua pihak bersetuju serta telah menurunkan tandatangan, maka ianya dianggap satu "Closed Deal" telah berlaku. dan kesemua pihak adalah terikat serta perlu menjalankan tanggungjawab mereka seperti yang telah dijanjikan didalam perjanjian tersebut. 


Bagimanakan untuk berkomunikasi dengan efektif?

(Elemen-elemen yang perlu dipatuhi supaya komunikasi lebih efektif)

i. Elakkan diri daripada beremosi semasa berkomunikasi
ii. Berfikiran terbuka/ kikis persepsi negatif
iii. Saling percaya antara penghantar dan penerima
iv. Perjelaskan idea sebelum berkomunikasi
v. Perjelaskan idea semasa berkomunikasi
vi. Adanya keseragaman dalam penyampaian dan penerimaan maklumat
vii. Menentukan tujuan sebenar mengapa komunikasi itu diadakan
viii. Mengambil tindakan susulan selepas menghantar maklumat
ix. Pastikan tindakan seiring dengan apa yang dikomunikasikan
x. Adakan perundingan terlebih dahulu sebelum mengadakan komunikasi sebenar
xi. Pastikan tempat proses komunikasi itu berlaku dan sesuaikan dengan cara/ kaedah berkomunikasi
xii. Memudahkan bahasa dan aliran maklumat yang digunakan
xiii. Mendengar secara aktif dengan berkomunikasi





Dalam perniagaan, kita tidak lari dari rundingan, atau negotiation. Tidak kira, dengan pembekal, pelanggan, pengedar, dan sebagainya…
Dalam buku The Art of Negotiation, dua petua untuk berunding dengan berjaya.
  1. Pihak yang ingin perundingan itu untuk berjaya, adalah pihak yang mempunyai kelemahan dalam rundingan tersebut. Ini bermakna, sekiranya anda ingin sesuatu rundingan itu berjaya, cara terbaik adalah, jangan tunjukkan bahawa anda ingin sangat perundingan tersebut berjaya. Be neutral… buat muka biasa sahaja.
  2. Lebih banyak anda beri sebab kepada pihak satu lagi berminat dengan permintaan anda, lebih baik terma rundingan yang anda akan dapat. Ini bermaksud, tunjukkan nilai dan manfaat sebanyak yang mungkin untuk pihak satu lagi menerima rundingan anda.


Lain kali bila anda berunding, ingat dua petua ini. Anda akan dapat lihat kekuatan rundingan akan berpihak kepada anda.
(http://www.irfankhairi.com/blog/perniagaan/dua-petua-apabila-berunding/)

No comments:

Post a Comment